# לא קונה את זה

החשיבה היא אחת הפעולות העיקריות המזוהה עם האנושיות –אולם האם אנו באמת חופשיות וחופשיים לחשוב את המחשבות שלנו בעצמנו?

עיוות החשיבה במרחב סקסיסטי

יתכן והתשובה המיידית על שאלה זו היא כן, ברור, שהרי מדובר בטריטוריה אישית לחלוטין — המקום בו אנו לבד עם עצמנו ועם מחשבותינו הכמוסות, באמצעותן אנו חושבים ומחשבים את חיינו. אלא שבמחשבה שניה את השפה לא אנו יצרנו. היא קיימת עוד טרם נולדנו, על כל המבנים שהיא אוצרת בקרבה, על כל המושגים, והביטויים…

עדיין, תגידו שניתן לקחת את השפה ולהשתמש בה כרצוננו — לחשוב את המחשבות שלנו ולהחליט את ההחלטות שישפיעו על אופי חיינו — אלא שגם דבר זה אינו ברור לחלוטין — תארו לעצמכם שאתם במטבח ויש לכם את כל כלי המטבח האפשריים ואת חופש הפעולה לבשל את מה שלבכם חפץ, אולם במקרר יש רק בשר– סביר להניח שלא תצליחו ליצור עוגת גבינה, חביתה או משהו מאוד שונה מאומצה. כמובן שאם אתם צמחונים הבעיה הופכת לרצינית הרבה יותר.

הסקסיזם בפרסומות אחראי לריבוי רעות חולות שצר המקום מלפרט אותם — החל ממגפת האנורקסיה , המשך (כפי שמראים מחקרים) בהטרדות מיניות, פגימה בתהליכי קבלת החלטות, השפעה על בחירתן של נשים במסלולי לימוד שאינם מדעיים, וכמובן כפי שטענה נעמי וולף בספרה "מיתוס היופי", התמודדות מתמדת עם אלפי דימויים המציגים יופי בלתי מציאותי המעמיד אידיאל כוזב ובלתי אפשרי בפני נשים וגברים.

אז מה עושים?

לצד פרקטיקות כגון "אות הקלון לפרסומת סקסיסטית", (רעיון אותו הגיתי והפךך למציאות ביוזמת דורית אברמוביץ והרמת הכפפה של רונית ארנפרוינד מויצ"ו), המעבירים למפרסמים מסר חשוב שפרקטיקות סקיססטיות הן עניין נושא קלון, קיימת יוזמה חדשה של LOVESOCIAL ו MISSREPRESENTAION שהוציאו קריאה להעברת המסר לא קונה את זה. הרעיון הוא להעביר מסר במדיה החברתית באמצעות צילום פרסומות סקסיסטיות ופרסומן בטוויטר עם התג   NotBuyingIt#.

להלן אדפטציה של הכרזה לעברית, מתוך כוונה שהרעיון יאומץ גם בארץ.

חומר למחשבה בריאה – למלא את המקרר במצרכים חדשים

המרחב הציבורי הוא של כולנו וכנגד זיהום המחשבה לא מספיק רק להתריע, לגנות או להחרים. השלב הבא הוא להפיץ את הרשת בדימויים וטקסטים המחזקים נשים, כגון "פמיניזם עכשיו", "את יפה בדיוק כמו שאת",  ועוד.  חברות מסחריות מוכנות לשלם מילונים לפרסומות מאחר והנתונים בשטח מלמדים שפרסומות משפיעות — אלא שהן לא משפיעות עלינו רק לקנות מוצר זה או אחר, אלא משפיעות על תפיסת העולם שלנו. פרסומות הן סוכני סוציאליזציה. הן מעמידות בפנינו, עולם שלם של ערכים — בדרך כלל ערכים קולקלים שעלולים להפוך לתפיסת מציאות פוגענית למחזיקים בה ולסביבתם.
אין שום סיבה להשאיר את המרחב הציבורי למפרסמים בלבד — בעידן בו המרחב הציבורי המקוון פתוח למסרים שאינם מסחריים בלבד יש חובה מוסרית כמו גם יכולת להפוך את המרחב לידידותי יותר לנשים, ולכזה המהווה בית גידול לערכים ראויים.

רטטו, פסבקו והעבירו את זה הלאה…

One thought on “# לא קונה את זה

השארת תגובה