המרוץ למיליון – תחרות מול אחווה

 בדומה למשחקים דוגמת "מונופול" ששמם מעיד על הנרטיב הקפיטליסטי שהם מקדמים, שמה של סדרת הטלוויזיה עטורת הרייטינג, "המרוץ למיליון", מעיד היטב על המקום ממנו היא באה. פמפום חלום העושר האגדי מתבטא לא רק בעידוד צוותי המשתתפים להתחרות אלו באלו במילוי משימות קשות למען חופן דולרים הגון, אלא בלט במיוחד בפרקי הסיום, שצולמו בסינגפור ושובצו במכוניות פאר, מזוודת מלאות כסף, קניוני ענק, בהם חזרה וסרקה המצלמה את שמות המותגים, וכוכבו הסמוי של פרק הסיום – לא הקבוצות המתחרות, גם לא הגן הבוטני בו לא התעקבה המצלמה ולו על פרח, אלא כמובן מלונו של המולטי-מיליונר שלדון אדלסון שזכה מסיבה נעלמה למנה גדושה של יחסי ציבור.

ובכל זאת, בקריאה דקונסטרוקטיבית המפרקת את הנרטיב הקפיטליסטי החלול, ניתן למצוא בתוכנית מוטיב ערכי חברתי מעניין, המתקיים בזכות העובדה שהיא מעניקה יכולת לבחון את האופן בו מתפקדים יחסי זיקה בין זוגות קרובים (בני זוג, אחים, חברות) בעיתות אתגר, וקושי.

המקומות בהם נהדף הקפיטליזם ואף נוחל כשלון חלקי, הם המקומות בהם מתקיימת חברות, שיתוף  משאבים, אחווה ובעיקר ניפוץ תפיסות סטריאוטיפיות של המציאות ומשמעויותיה.

החברות בין בר ואינה שהובילה את צמד הנשים עד לניצחון היתה דוגמא ומופת לסאב-נרטיב שיצרה התוכנית. היא חתרה נגד התפיסה הקפיטליסטית, המושתתת, בין השאר, על עידוד היריבות והתחרותיות בין נשים,  והציגה מודל לאחווה נשית שהיתה הדבק שאפשר לצוות הנשי להעפיל ולשרוד בסיבובים שונים; למרות עיכובי הפרסה שעשו שוב ושוב, הצליח הצמד הנשי לאתגר לא רק את היחס המתנשא שספגו מצד הזוגות האחרים אלא את התפיסה של הרואה בבלונד סמן לאווילות.

עם כל הפרגון לצמד הנשי על הניצחון, על האחווה ועל החברות מעוררת ההשראה, יש בזכיה בתוכנית סוג של כניעה לנרטיב הקפיטליסטי. בראיית רחבת טווח יש מקום לשאול אם לא עדיף להגיע למקום השני והשלישי, שמאפשרים את תהליך הבונדינג ואת החוויה מבלי להכנע לאל הכסף הכוזב.

ראו גם

אוקסימרון הסלב בריאליטי

One thought on “המרוץ למיליון – תחרות מול אחווה

השארת תגובה