הכבוד האבוד של שלמה מעוז ושל החברה הישראלית

הכלכלן שלמה מעוז דומה למי שמכריז שהמלך הוא עירום. או יותר מדויק, במקרה של ישראל שהמלך/ההגמוניה אשכנזי/ת. הכרזה כגון זאת של מה שגלוי לעין, אך נותר בגדר מוכחש אינה דבר של מה בכך. ישראל היא חברה גזענית שאינה מודעת לגזענות שבה, דבר שהופך אותה מסוכנת לכלל תושביה: אלא הסובלים מהגזענות הסמויה מבלי להיות מודעים לה, ואלו שמפעילים את הגזענות הלטנטית תוך התכחשות מתמדת לעובדת קיומה.

הגזענות חלחלה לכל נימי החברה בישראל. היא שוכנת שם סמויה אך מורגשת היטב. ניתן לאתר אותה בימין ובשמאל, בקרב נשים וגברים, במרכז ובפריפריה, אצל צעירים ומבוגרים. באופן המזכיר פעולה של סוס טרויאני, המתגבר על מערך האבטחה, הגזענות מקימה בית ומבצר בקרב האנשים המארחים אותה ללא ידיעתם. בדומה לתפיסות מחשבה קטלניות אחרות, הגזענות אינה מבדילה בין האתניות של התודעה הנושאת אותה; היא שוכנת לא רק בתודעה של ציבור הזוכה בזכויות יתר בגלל שיוך אתני מולבן, אלא גם בקרב הקבוצות החברתיות שהיא גורמת להחלשתן. כך נוצר מצב בו המרחב הציבורי בישראל הפך לבית לגזענות המרעילה גם את תודעתם של האנשים הישרים ביותר. של אנשים ערכיים. אנשים שכל חייהם מכוונים לטוב.

הגזענות בישראל כסוס טרויאני

הגזענות הסמויה היא מחשבה בלתי מודעת שהינה תוצר של תכתיב חברתי שמוכתב לנו כאן בישראל מדי יום. סוס טרויאני החודר מבלי ששמנו לב, באמצעות עוד ועוד פרסומות המאדירות לובן, באמצעות עוד ועוד סדרות טלוויזיה על טהרת האשכנזיות, פאנלים המורכבים בלעדית מגברים אשכנזים (לונדון וקירשנבאום, אולפן שישי עד לא מכבר), תוכניות לימוד שמקדישים 9 עמודים מתוך 400 לכלל מורשת יהדות המזרח, מנהלי מוזיאונים שמבטלים תערוכה על הפנתרים השחורים, בהסבר שהחליטו לרדת מזה אחרי "שעשו כמה טלפונים", עיתונים יומיים שנדרשת זכוכית מגדלת, אם לא מיקרוסקופ, כדי לאתר ייצוג שאינו אשכנזי במאמרי הדעה שלהם, ועוד.

שלמה מעוז לא המציא שום דבר. הגזענות בישראל היא עובדה. את המחיר שלה משלמים כולנו. רק שיש כאלו שמשלמים יותר. מעוז תיאר את הדברים נוכחה. חשף את קיומו של קשר בין הון שליטה ולובן. אלא שבמקום לבחון את הדברים, העדיפו רבים במעוזי הכוח וההגמוניה להתבצר בשקר הטוהר. לשבור את המראה, ולכתוב, כמו אבירמה גולן, מתוך חוסר מודעות אירוני במקום מדיר כהארץ, שמעוז עצמו גזען. נוח יותר לדלג על הטיעונים שהשמיע מעוז ולתקוף את האיש עצמו. השבט הלבן מורגל בכך. שנים שהוא דוחה טענה אחר טענה מבלי יכולת להקשיב, להפנים ולהשתנות;

כשהעיוורון החברתי שולט אפשר לכתוב ולטעון גם כשהעובדות מדברות בעד עצמן:

  • 60% מהמובטלים במדינת ישראל הנם מזרחיים
  • 80% מילדי הדור השני של ילדים אשכנזיים זכאים לתעודת בגרות לעומת 49% מילדי הדור השני המזרחיים .
  • שכיר אשכנזי מרוויח 40% יותר משכיר מזרחי
  • מחצית מהגברים האשכנזיים עובדים במקצועות צווארון לבן לעומת חמישית מהגברים המזרחיים.
  • מתוך 15 שופטים בבית המשפט העליון היה רק שופט אחד מזרחי (אדמונד לוי שפרש לאחרונה).  אין אף שופט מזרחי בוועידה לבחירת שופטים.
  • בסגל האקדמי של האוניברסיטאות יש 9% מזרחיים לעומת 90% אשכנזיים.

  הגמוניה המגנה על עצמה

לסוס הטרויאני יש דרכים להגן על עצמו. להמשיך ולשכון בתודעה המארחת כדי להרוס את התשתית הערכית והמוסרית. כך יכולים המבקשים להדוף את טענת הגזענות להשתמש במחסן המילים הרדי מייד, מוכן לשליפה אוטומטית, ללא חשיבה והרהור. ניתן למצוא בו "בכיינות", "שיח מקופחים", "שד עדתי", "היה פעם", "שייך לעבר", "דברים לא רציניים", "רגשי נחיתות". רק לא לעצור. רק לא לחשוב. זו הסיבה שויקי כנפו ואילה סבאג לא סחפו את ההמונים. הן מסומנות כמוחלשות מלכתחילה.

בדיון על שטרות הכסף בישראל, לנוכח פניו המשתאות של, שרון גל, ושני המרואיינים האחרים אמר מעוז את האמת לאמיתה בקשר לעובדת הדרתם של מזרחים משטרות כסף. כן. אחד ממנגנוני הסוס הטרויאני הוא כסף לבן. זוהי גם תמצית דבריו של מעוז בכנס ספיר. לכסף שלנו ולמגננונים המנהלים אותו יש שיוך אתני מדיר.

מחאה ציבורית כנגד פיטורי מעוז

גם בכנס ספיר, פרופסור שלמה מעוז אמר בקול רם את מה שידוע לחלק ניכר מהציבור. הפיטורים שלו הם אקט שערורייתי שאין לאפשר אותו בחברה דמוקרטית, שבה הבעת דעה היא זכות יסוד.  ביום חמישי הקרוב 19/1/12 בשעה 16:00 תתקיים הפגנה אל מול בית ההשקעות אקסלנס ברחוב ז'בוטינסקי 7 רמת גן. ההפגנה יוצאת כנגד הפגיעה בחופש הביטוי ובזכות להבעת דעה ומחאה כנגד עוולות חברתיות. פיטוריו של מעוז מהווים פגיעה בכלל הציבור בישראל ובדמוקרטיה בישראל בכלל. ועל כך אין להסכים גם לא הסכמה שבשתיקה.

לא נסתום את הפה – הפגנה נגד אקסלנס נשואה בעקבות פיטורי שלמה מעוז" "ההפגנה נדחתה,תאריך חדש יקבע בהקדם ויעודכן!".

 לקריאה נוספת

12 thoughts on “הכבוד האבוד של שלמה מעוז ושל החברה הישראלית

  1. פרשת ההרצאה והפיטורים של שלמה מעוז היא מהמטופשות שנתקלתי בהן

    א. התיאוריה שלו על ישראל הגזענית, כפי שתיארת יפה, היא עובדה בשטח

    ב. לא ברור מה הקפיץ הפעם את התקשורת, שהרי הדברים הללו נאמרים כבר 35 שנה

    ג. ועם זאת, ההרצאה של שלמה מעוז (ראיתי קטע של 18 דקות ביוטיוב), הייתה מאוד לא אינטליגנטית והדיפה ריח של רגשי נחיתות

    קודם לכל, הוא אדם לא רהוט ומרצה לא קוהרנטי. העברית שלו – בטח יחסית לפרופסור – עילגת

    והכי חשוב: ההתקפה על דפני ליף ועל "הסטודנטים שמשלמים רק 12 אלף לשנה" הראתה שהוא גזען לא פחות מהדירקטורים בבנק לאומי. לתפיסתו, רק למזרחים עניים מעיירות פיתוח מותר לצאת למחאה

    לסיכום המדינה גזענית וגם שלמה מעוז. הם ראויים אחד לשנייה

  2. למען הסדר: מעוז אינו פרופסור וככל הידוע גם לא ד"ר. הוא בעל השכלה אקדמאית אך מעולם לא טען לתואר פרופסור.
    כל זאת מבלי להיכנס לדיון בפרשת דעותיו

  3. 60% מהמובטלים במדינת ישראל הנם מזרחיים.
    אוקי, מה זה אומר? אם אחוז המזרחיים באוכלוסייה הוא 60 אז אני מניח שזה בסדר.
    אם אחוז המזרחיים באוכלוסייה הוא מעל 60, אז זה אומר שאין קיפוח (בהיבט הזה). אם אחוז המזרחיים באוכלוסייה הוא נמוך מ 60 זה אומר שיש להם ייצוג יתר בקרב המובטלים.
    אבל מאיפה הנתון של 60%, ומיהו מזרחי לצורך העניין? מה לגבי "מעורבים"?

    1. מרבית הנתונים הם מדו"ח אדוה ונתוני הלמ"ס המלמדים על פערים בין אשכנזים למזרחים ובין תושבי ישובים המאוכלסים בעיקר באשכנזים לישובים שרוב תושביהם מזרחים
      מבוגרים,משפחות "מעורבות" וחלקם עולים. מהנתונים המקוממים עולה גם כי בשנת 2009 עובד אשכנזי הרוויח בממוצע 37% יותר ממזרחי.
      ראה גם
      http://www.adva.org/Uploaded/Income%20by%20type%202007_1.pdf

  4. שאול אתה מתכוון לפוסט הזה על הרצל והציונות,

    אודה לך אם תוסיף קישור לרשימה שאתה מצטט אצלך בבלוג כדי שניתן יהיה לקרוא אותה במלואה.

  5. שלמה מעוז ביטא את מה שאני מרגישה ואם אני מבטאת זאת בקול משתיקים אותי בסיסמאות הנבובות ששלומית ליר ציינה בכתבתה:
    "בכיינות", "שיח מקופחים", "שד עדתי", "היה פעם", "שייך לעבר", "דברים לא רציניים", "רגשי נחיתות".

    עכשיו שלמה מעוז צריך לעשות צעד נוסף ולתבוע את אקסלנס.

השארת תגובה