הכתובת על האוהל

התפיסה שהאמת ניתנת להגדרה במשפט אחד, קיבלה ביטוי בתפיסה היהודית ברעיון שאפשר ללמד את כל התורה ד על רגל אחת – כזכור, "ואהבת לרעך כמוך". תמה זאת באה לידי ביטוי בתפיסה שאפילו את 613 המצוות שמצווה התורה ניתן לצמצם במספר דרכים לכדי מצווה אחת.

כל התורה על רגל אחת: ואהבת לרעך כמוך
כל התורה על רגל אחת: ואהבת לרעך כמוך + פרשנות רלוונטית למהפכה

אחד הדברים המרגשים שקורים בקיץ 2011 המהווה אבן דרך בהיסטוריה של המדינה הוא פתיחתו של מרחב ציבורי חדש. מרחב המתקיים כמו לפני אלפי שנים ביון העתיקה, בחוצות הערים. מרחב המאפשר מפגש אמיתי פנים מול פנים של אנשים ורעיונות. מפגש הממיס את חומות הניכור ומאפשר לדון ולהחליף רעיונות בנושאי פוליטיקה, חברה ותרבות.

לצד מפגשים אלו, בולטים גם הסלוגנים של מחאת האוהלים המבטאים את דרישות המאבק ואת רוח התקופה. ערכי הצדק החברתי ורווחת הכלל קיבלו מקום נרחב בתורה, בדברי הנביאים, בגמרא ובתלמוד. מקסים לראות כיצד שפה זאת הפכה משפה המדוברת בקרב פעילים ופעילות חברתיים בתנועות חברתיות וארגונים ללא מטרות רווח ונלמדת במסגרות לימוד כגון המכללה החברתית לשפה השגורה בפי כל, שפת הרחוב.

הצד המגדרי של המהפכה

ניתן להניח שחוקרות וחוקרים יוכלו לנתח את הסלוגנים האלו ולהגיד בהם משהו עלינו, על המקום בו אנחנו נמצאים היום. במבט ראשוני, ניתן לחלק אותם לפניות למנהיגות שהכזיבה, לקריאות מצוקה של מי שחווים את קשיי הקיום בארץ, ולמחאה כנגד הטייקונים ותרבות העושק.

אני מצרפת אוסף ראשוני של אמרות מחאה, שאשמח להוסיף עליו, בעיקר זוויות פמיניסטיות, אתניות, ואחרות….

  • או שאתם איתנו, או שאתם עשירים
  • אוהבים אותנו פראיירים ואהבה זה כואב…
  • אין לנו מה להפסיד מלבד השלשלאות!
  • רחוב יקר לי בך[/caption]
  • אנחנו מגש הכסף ולא כסף על מגש!
  • אני גר בדיר(ה)
  • אני שמח בירידה שלי מהפסים!
  • ב' זה אוהל
  • בג"צ החליט לא לקצץ, משרד החינוך שם קצוץ
  • ביבי – אפס, העם – אחד!
  • ביבי, די להתנחל לנו בארנק!
  • ביבי, מה מספר העושק מורשה שלך ? שרה
  • ביבי: "נגמר המקום לאשפוז במסדרון? תעברו לאשפוז
    באוהלים!"
  • ביבי, תכין את הוואסבי, 300,000 איש דורשים סושי
  • ביתו של שר החינוך למדה בבית ספר פרטי
  • בת ארבעים ועדיין מקבלת דמי כיס מההורים
  • גם אנחנו רוצים לטעום מהעוגה!
  • גם ערבים גרים פה!
  • דרוש מנהיג אוהב!
  • הבטחתם יונה, קבלנו – זין!
  • הג'ונגל נשאר ג'ונגל רק הזאבים לבשו חליפות
  • הגיעו מים עד נפש – ואין מציל!
  • הכלכלה התקלקלה
  • המדינה שלנו ואנו לוקחים אותה חזרה!
  • העם דורש צדק חברתי!
  • הצדק דורש עם חברתי!!
  • התעוררנו !!!
  • זוחלים אל הבית
  • חברי כנסת בוחרים בעצמם
  • חיילי צבא השם, שהשם ייתן לכם קצבאות!
  • פקח יקר...

  • חנה עוברת לגור בפרדס
  • ילדים זה לא מותרות
  • ילדים זה פרס, לא קנס!
  • ילדים לפני רווחים
  • יקר לגור גם בכרכור
  • ירושלים של זהב ושל עושק ושל הון
  • ישראלי, לא פראייר!
  • כאן דמוקרטיה. יש לנו זכות למחות אך גם חובה להשפיע!
  • כאן מתבוללים בכיף!
  • כשהממשלה נגד העם, העם נגד הממשלה!
  • לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה
  • לא להאכיל את הטייקונים
  • לביבי שלי 3 דירות, 3 דירות לביבי שלי, אם לא היו לו 3 דירות
    אולי הייתה לי דירה משלי
  • מדינת הלכה – הלכה המדינה
  • מדינת ישראל סובלת מהפרעת קשב וריכוזיות
  • משרתם של שני האדונים (תשובה + דנקנר)
  • סבתא זה לא בנק, סבא זה לא טייקון!
  • עבדים היינו לפרעה בישראל
  • רוצים הרמוניה לא הגמוניה!
  • סדר יום חדש
    מתחילים סדר יום חדש...
  • רחוב יקר- לי- בך
  • שכונת מגדלי העם
  • שכונת סבבילון
  • שלט עם מסר זה הכי עשר!!!
  • שרה אל תבכי, ביבי גם דופק אותי!
  • BB is too BZ for us
  • THE GAME $ OVER

ניתן להסכים עם התפיסה שלשפה ולמילים כוח להבנות מציאות. יחד עם זאת יש לזכור שמה שנותן למילים את הכוח זו הכוונה. מרגש מאוד להיות בתקופה בה כל כך הרבה אנשים מתכוונים וחשים את מה שעומד מאחורי המילים המביעות מחאה ציבורית הבאה מתוך בקשה לצדק חברתי. הצירוף שנוצר בין כוונה ושפה מעניק את העוצמה הנדרשת לחולל שינוי חברתי של ממש.

 

One thought on “הכתובת על האוהל

השארת תגובה