כסף לבן

בשנת 2009, תלמידי ביה"ס הדמוקרטי הוד השרון ערכו מחקר על הדמויות המופיעות על שטרות כסף בישראל. אחת התלמידות מכיתה ב', מי שמכבש הסוציאליזציה טרם פגם כנראה ביכולתה לחוש ולהבין משמעויות מגדריות של ייצוג, שמה לב להדרתן של דמויות נשיות מהשטרות. התלמידה, שלחה מכתבים לנגיד בנק ישראל, לשר האוצר, לחברי הכנסת ולשדולת הנשים ועוררה תשומת לב לנושא.

באופן שיכול להפתיע, פנייתה נתקלה באוזן קשבת, וחברת הכנסת דליה איציק הרימה את הכפפה ונרתמה ללמוד את הנושא. היא בדקה את העניין וגילתה שאין אישה בוועדה הקובעת את הדמויות על השטרות. בעיתוי מצויין, רגע לפני שנקבעו – שוב – דמויות גבריות על שטרות כסף (שנועדו לצאת בשנת 2012), איציק הובילה הצעת חוק עם חבר הכנסת יריב לוין לייצוג נשים על שטרות כסף.

אלא שהשמחה על הצלחתה החשובה של איציק עם היוודע שעל השטרות החדשים, תהיינה דמויותיהן של שתיים מגדולות המשוררות העבריות: גולדברג, על שטר של 100 שקלים ורחל, על שטר של 20 שקלים, (לצד טשרניחובסקי, על שטר של 50 שקלים, ואלתרמן, על שטר של 200 שקלים), אינה יכולה להיות, ואינה צריכה להיות, שלמה.

אם לרגע שכחנו או הדחקנו את מציאות החיים לפיה קרוב למחצית האוכלוסיה בישראל, נשים וגברים "מזרחים", אינם זוכים בייצוג הולם בחברה ובתרבות, הגיעה ההחלטה על שטרות הכסף החדשים וטרחה להבהיר באופן חד משמעי את העניין שוב.

אין זה ראוי להכיר בעוול אחד – הדרתן של נשים מהשטרות, ולהמשיך ולהתמיד בעוול אחר – ההדרה של ייצוג מזרחים משטרות הכסף, המשמשות את כולנו. חבל שאיציק, מי שגדלה בבית מזרחי הדחיקה זאת.

הנה כמה דוגמאות לנשים שהבחירה בהן יכלה להפר במעט את ההדרה התרבותית המובנית לתוך ההגמוניה הישראלית.

דונה גרציה נשיא (1510-1569) בת למשפחת אנוסים ממגורשי ספרד ופורטוגל. הקדישה את הונה להצלת יהודים לאחר גירוש ספרד. בשנת 1560, 400 שנה לפני הרצל, יזמה הקמת מדינה יהודית ופעלה לחידוש הישוב היהודי בטבריה.

שרה לוי תנאי (1910 – 2005) מייסדת ומנהלת להקת המחול הראשונה בישראל – "ענבל". כוריאוגרפית, מלחינה וכותבת שירים, בהם מהמוכרים בתרבות הישראלית, כגון "אל גינת אגוז", ו"באנו חושך לגרש". כלת פרס ישראל, 1973.

זקלין כהנוב (1917-1979) סופרת ומסאית ילידת קהיר. מספריה, ממזרח שמש (תל אביב, הוצאת יריב-הדר, 1978) ובין שני עולמות (ירושלים, הוצאת כתר, 2005) המתארים בדקות הבחנה ורגש את חווית הקריעה בין עולמות ותרבויות. יכולות כתיבתה זיכו אותה בפרסים בארץ ובארצות הברית.

שושנה דמארי (1923-2006), זמרת ושחקנית. יכולות שירתה הנדירות זיכו אותה בתואר "מלכת הזמר העברי". מבין שירה הפכו זה מכבר לנכסי צאן ברזל של הזמר העברי, "כלניות", "לילה לילה", "אור" ורבים אחרים. כלת פרס ישראל, 1988.

16 thoughts on “כסף לבן

  1. לא עקבתי אחר כל הפרשה, אני מניח שרחל ולאה נבחרו להופיע מתוך כוונה מודעת לכלול נשים, אבל יש להודות- הן אינן "אפליה מתקנת": לא מדובר בשתי משוררות מליגה ב' ששודכו לשני משוררים מליגה א' רק כדי שיהיה יצוג נשי על השטרות, אלא מדובר במשוררות שמעמדן איתן ברשימה הפותחת של המשוררים הציונים (כל הארבעה נולדו בגולה ועלו לארץ לפני קום המדינה).

    הרשימה שאת מציעה כוללת נשים מכובדות, אבל היא מתחילה להיראות כאפליה מתקנת, אולי למעט שושנה דמארי אם וכאשר יחליטו להנציח את גדולי הזמר העברי.

    כמובן שאפשר להמשיך הלאה ולשאול מה עם דמויות חרדיות או ערביות וכך הלאה (גם המגזרים האלו מקופחים בייצוגם על שטרות) ואז אנחנו נגררים אט אט למיקח וממכר פוליטיים.

    בשלב זה, לו אני יו"ר הוועדה שמחליטה בנושא, הייתי מציע שהשטרות יהיו ניטרליים ויחסכו לנו את כל המהומות והקיטלוגים הצפויים: שיציגו על השטרות מקומות בארץ, פרחים, ציפורים וכו'.

    1. הי גרי, מסכימה איתך שמדובר במשוררות שהן בשורה אחת עם אלתרמן וטשרניחובסקי. — מבקרות שירה המציינות את העדר ההתייחסות למשוררות העבריות בדיונים על שירה עברית בהחלט יכולות לשמוח לתיקון המסוים שהמצב מייצר.
      דונה גרציה איננה אפליה מתקנת כלל וכלל אלא דמות שפועלה ותרומתה למציאות החיים שלנו עדיין לא זכתה להכרה וההוקרה המלאה. ניתן לומר שבניגוד לכתיבה על החיים, היא כתבה – במובן מסויים – את החיים.
      חבל שלא נלמד מספיק על כהנוב ותנאי – שהמבע הפואטי שלהם מייצר שפה. אלא שאולי זו בדיוק הנקודה: ההגמוניה משמרת את כוחה על ידי דחיקתם של "אחרים" מחוץ לשולי הקנון.
      ולבסוף, מזרחים בדומה לנשים אינם קבוצת מיעוט ואינם זקוקים לאפליה מתקנת. יש מספיק עשיה העונה על הקטגוריה נשית מזרחית כדי להכלל בקנון.

  2. שלומית היקרה
    לגבי גרציה מנדס נשיא כדאי לדעת שמדינת ישראל הוציאה לכבודה מדליה, וגם בול עוד לפני יותר מעשור.
    וגם נחגגו אירועים ממלכתיים שונים לרגל מלאת 500 שנה להולדתה .

    לדעתי אין אישה יהודיה שקדמה למאה העשרים שנכתב עליה כל כך הרבה ונעשה עליה כל כך הרבה כמו גרציה מנדס נשיא.
    פרטים מלאים על אירועים אלה יש כאן באתר "יקום תרבות "
    גרציה מנדס נשיא- מלכת האנוסים

    http://www.yekum.org/2011/03/%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%97%D7%AA%D7%94-%D7%A9%D7%9C-%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%AA-%D7%94%D7%90%

    1. הי אלי,
      אכן. יחד עם זאת מדובר בדמות בסדר גודל של הרצל, ובהחלט מגיע לה הכרה והוקרה. בהתייחסות לכסף שתרמה, נראה לי הולם שפניה יעטרו את שטרות הכסף.

  3. שכחת עוד נשים דגולות – למשל מרים תעסה-גלזר….

    גרי רשף צודק לחלוטין. אני משוכנע שאם היו נשות רוח מהקליבר הזה שבמקרה מוצאן לא מארצות אירופה, היא או הן היו מוצאות את מקומן המכובד על גבי השטרות.

    בפעם הבאה.

    1. כאמור, דונה גרציה היא בסדר גודל שעולה גם על רחל ועל גולדברג – ואני חסידה של שירה עברית בכלל ושירתן הפואטית בפרט.
      שושנה דמארי היא דמות אגדתית גם כן.

  4. אסנת ברזני שעמדה בראש ישיבה בכורדיסטאן במאה 17. מדהים עד כמה הדת הלכה אחורה מאז ובכלל מאז ימי התנ"ך וראשית היהדות בכל הנוגע למנהיגות נשית ציבורית.

    לצערי נדמה לי שאין זכר לתמונה של ברזני ולכן יהא בעייתי להנציחה על שטר…

  5. אז אם כך את בעד להדיר את הגברים המזרחים?
    מה עם רבי חיים בוזגלו
    הבאבא סאלי
    אמיל חביב
    זוהר ארגוב
    ואפילו בורלא?

    למה לא?

    דווקא בשטרות אפשר להשתמש בעשרות דמויות, יכולים להיות שטרות של 100 ש"ח עם עשר דמויות שונות ואנשים יוכלו להתוודע קצת אליהם. כנ"ל שמות של רחובות. יש המון רחובות על שמות של עסקנים אשכנזים מליגה ז' שאיש לא שמע עליהם, ויש המון שמות של מזרחים שאינם זוכים לשם של רחוב.

    אבל בעניין הזה צריך לאבחן שמדובר לא במי שמופיע, אם זה ביאליק או רחל, אלא במי לא מופיע. הכוונה היא למחוק כל עבר מזרחי מהיהדות המודרנית ולהפוך אותה לאשכנזית ברמת התודעה. התודעה קובעת שיש יהדות אשכנזית שהיא מערבית, דתית או מה שלא יהיה ולצד זה יש כל מיני ספיחים שאינם אלא יוצאים מן הכלל שאין טעם להתיחס אליהם בציבוריות הישראלית. מדובר במסע ארוך של הציונות שנוחל הצלחה לא מועטה והתודעה מתקבעת יותר ויותר אצל החברה הישראלית בכלל.

    1. בהחלט מסכימה לרשימה שהצעת. בעניין זה מחזקת את ידיו של סילבן שלום שהיה בין היחידים שנלחמו על הנושא. שלום פנה לסטנלי פישר והציע בין היתר את אבן גבירול, ואת יהודה הלוי – שני משוררים קולוסלים. לרשימה זאת אפשר כמובן להוסיף, כפי שעשית, עשרות ומאות יוצרים ואנשי רוח בהם את המרב"ם, שבזי ועוד ועוד.

      בחרתי להתייחס לנשים מאחר וההחלטה נגעה להוספת שתי דמויות של נשים. ומאחר והייתה כבר החלטה על דמויות המשוררים. הרגיש לי לא נכון לסלק את אחד מהם, ומימלא פועלן של נשים מזרחיות נדחק אף יותר לשוליים מאשר זה של גברים מזרחים.

      כפי שאתה טוען, העובדה שאין על אף שטר דמות מזרחית מהווה מחיקה תרבותית היסטורית – המשכפלת את עצמה במידה מסוימת במקראות הלימוד ובשמות הרחובות.

  6. לי נראה שיש לבחון זאת בעיניים של קאנון :
    האם יש משוררת ממוצא מזרח תיכוני שהיא בסדר הגודל הספרותי של רחל המשוררת ולאה גולדברג ?

    לצערנו עדיין לא. אולי רק אסתר ראב.
    אם כך בסדרה הזאת אין טעם להכליל מישהי כזאת ביחד עם לאה ורחל
    שאינה בסדר הגודל שלהן.
    בסדרה הבאה של שטרות אפשר להכליל את שושנה דמארי ואילנה רובינה וגילה אלמגור כמייצגות מצויינות אולטימטיבית בתחומי הבידור .
    יהודה בורלא לצערנו הוא סופר ממדרגה שנייה בלבד. אבסל לעתיד בהחלט יהיה מקום שטרותש ל סופרי ילדים עבריים להכליל את בנו עודד בורלא כאחד מסופרי הילדים הגדולים במקומותינו.

  7. אני מקבל את הצעתך שמן הראוי לשים את שלמה אבן גבירול על שטר.
    אתר "יקום תרבות " ששם לעצמו למטרה להיות הבימה המרכזית לתרבות עברית וישראלית באשר היא פותח בפרוייקט מאמרים ושירים וסיפורים על שלמה אבן גבירול.
    החלק הראשון בסדרה הוא מאמרה של חוקרת הספרות שירה מציאל על שלמה אבן גבירול בסונטה של נתן יונתן
    לעתיד נעלה שירים שכתבו משוררים מודרניים מהיינה ואילך על אבן גבירול ומאמר על אבן גבירול כיוצר האישה המיכנית הראשונה בהיסטוריה.
    ראו :
    חיי שלמה אבן גבירול כסונטה
    http://www.yekum.org/2011/04/%d7%97%d7%99%d7%99-%d7%a9%d7%9c%d7%9e%d7%94-%d7%90%d7%91%d7%9f-%d7%92%d7%91%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%9c-%d7%9b%d7%a1%d7%95%d7%a0%d7%98%d7%94-%d7%a9%d7%99%d7%a8%d7%94-%d7%9e%d7%a6%d7%99%d7%90%d7%9c/

    הציבור מוזמן לקרוא וןמי שרוצה לתרום גם הוא משהו משלו על שלמה אבן גבירול מוזמן לשלוח חומר לאתר בנושא.

השארת תגובה