אין עילה לעמלה

בשנים האחרונות, הרבה בחסות האינטרנט, מצליח הציבור הישראלי, בניגוד לעבר, להפגין שריר מול עוולות שונות ומשונות.

לאחרונה קורמת עור וגידים עוד התגייסות חשובה, שרשימות התפוצה באינטרנט נרתמו לקידומה. והפעם בחסות 'המועצה הישראלית לצרכנות'. המועצה יוצאת בקמפיין לביטול העמלות הדרקוניות של הבנקים, זאת לאחר סקר ממנו עולה כי ל- 62% מהצרכנים התייקרו העמלות בממוצע בשיעור של  36%.

שם הקמפיין הוא "אין עילה לתשלום העמלה" ובמהלכו ניתן לחתום על עצומה. המטרה הכוללת של המהלך היא להביא לחקיקה ציבורית שתבטל את העמלות על השירותים הבסיסיים בחשבון העו"ש.

 

אפשר להצטרף ולחתום באתר המועצה – העובדה שעד כה חתמו לפחות 360.000 אנשים, יכולה ללמד משהו בדבר נחיצותו של השינוי החוקתי.

 

 
 

12 thoughts on “אין עילה לעמלה

  1. כשאני מדברת על אשכנזי/ת מזרחי/ת אני מציינת שבמידה רבה אלו כינויים בדויים (מרוקו למשל היא מערב לא מזרח) כוללניים (מה הקשר בין תרבות פרסית לתימנית) שנועדו לסמן את האחר ואת העצמי ביחס אליו באופן בדוי ומתנשא שמטרתו לייצר מערכת שאינה מכבדת את האחר/ת ואת תרבותם באשר היא.

    מה שהוביל למשבר הנוכחי הוא הקפיטליזם וחוסר האחריות החברתית פרי עשייתם של לובשי חליפות (רובם ככולם גברים לבנים מערביים) וגם הוא קשור בהבניה חברתית שגויה ומסוכנת ביסודה, (שיש לה כאמור מאפיינים מגדריים ואתניים).

    אם נעמיק להתבונן, מתן המשכנתאות חסר האחריות והגיבוי לציבור, מחד ומכירתם של שטרי הערבויות ופיצולם לקונים שונים מאידך, מעידים על תופעה דומה להבנית המזרחיות והאשכנזיות במובן של יצירת הון פיקטיבי שאין מאחוריו כיסוי מתוך ורצון לנצל את חולשתו ותמימותו של האחר.

  2. אלא מדינות המערב שעושקות אותן ומנצלות אותן לאינטרסים שלהן, וואלה איך אני לא חשבתי על התזה הגאונית הזאת.

  3. מה שהוביל למשבר הנוכחי אינו קפיטליזם אלא דווקא סוג של סוציאליזם שאומץ בארה"ב החל משנות ה-30 של המאה הקודמת (ואפילו יש לזה שם – "קורפורוטיזם". זו היתה השיטה הכלכלית של הפאשיסטים והנאצים שרוזוולט הוקסם ממנה ותכנן לאורה את ה"ניו-דיל" שלו). השילוב של שיטה זו עם השקפות של כלכלה נאו-קלאסית היו הרסניות. את מוזמנת לעיין בביקורת הבלתי פוסקת של כלכלנים מהאסכולה האוסטרית על הרעיונות הנ"ל. קצת קשה לחשוד בהם שהם לא קפיטליסטים (הם אולטרה-קפיטליסטים) ועדיין הם חושבים שהמהלכים שנעשו במערב ב-80 שנים האחרונות הם פסולים; ראיה נוספת לבעייתיות התזה שלך את יכולה למצוא בעובדה שהמשבר היכה בצורה הקשה ביותר דווקא במדינות הנורדיות שהן סוציאל-דמוקרטיות.

    באותו עניין – אין טעם לחצום על העצומה שאת מציעה (מלבד, אולי, התחושה של "עשינו משהו"). זה לא יפתור דבר. הבעיה בבנקאות הישראלית היא שזהו קרטל בחסות המדינה. מה שיצר את הקרטל הזה (וגם את העליה האחרונה במחירי העמלות)
    הוא הפיקוח שאינו מאפשר תחרות. לו היה כל אחד יכול להיכנס לשוק הישראלי, העמלות היו יורדות. כל עוד זה לא קורה (בגלל הנטיה הסוציאליסטית של רבים מאיתנו לדרוש "פיקוח" שלא תורם אלא רק מזיק) לא ירדו העמלות.

    לדבריך בעניין "מזרחיים" ו"אשכנזים" – מסכים! יש אפילו הבדלים כבירים בין יהודים מאותה מדינת מוצא (ואין זה משנה אם הם מטוניס או מהונגריה).

  4. הניו דיל הוא עניין שבעבר, ובארץ שאין בה אפילו ביטוח בריאות ממלכתי, אתה לא יכול לדבר על שום מערך רווחה ראוי.
    המשבר עד כמה שידיעתי משגת לא היכה בצורה הקשה ביותר במדינות הסוציאל דמוקרטיות (יש לך תימוכין להשגה זו?) והנקודה היא לא המשבר עצמו אלא היכולת והזמן שיקח להתאוששות ממנו.

    לגבי העצומה, התחושה שעשינו משהו היא חשובה. זה הכוח הדמוקרטי שאין לוותר עליו כל כך מהר.

    ובעניין הרעיון שלו כל אחד יכנס לשוק היתה העמלה יורדת, שמענו טיעון דומה כאשר הכניסו את התרופות ללא מרשם לסופרמרקטים ולמדפי הפארמים. המחירים רק עלו מאז.

  5. את מחזיקה מעצמך מומחית להיסטוריה אלטרנטיבית אז בואי תבחני כמה כיוונים חדשים: מה עם העובדה שהרבה מהיוהידות במרוקו ירדו לזנות בעקבות החיים במלאח, או למשל הפקרת העשירים בקרב קהילת יהודי מרוקו את העניים בצורה מחפירה, איך זה למשל כנושא היסטורי לחקור אותו?

  6. אם אתה לא תופס את המציאות כמערך יחסים בין מדכאים ומדוכאים, מה זה אומר בדיוק? נקח אותנו כיהודים, האם לא היינו קהילה מנוצלת במהלך אלפי שנים?
    לגבי "היסטוריה אלטרנטיבית" אני בהחלט לא מגדירה את עצמי כמומחית בנושא הזה. אני גם לא חושבת שהכל היה שושנים וורדים בקהילות יהדות האסלאם, כפי שזה לא היה כך בקהילות אחרות במזרח אירופה.

  7. קודם כול היחידים שתופסים את המציאות כיום כמערך מדכאים מדוכאים הם השמאל הרדיקלי דקדנטי הרופס שיכלית ומוסרית שלא מחדש את עצמו והופך להיות מנוון. דבר שני אני רוה את המציאות כמכלול הרבה יותר מורכב וממילא אני לא חושב שמי שאתם תמיד תופסים כמדכא הוא באמת המדכא(באפריקה למשל מי שמדכא היום את האדם השחור הוא בעיקר השחור במעמד הגבוה יותר) מעבר לכך אם את מאשימה את האליטות בישראל הייתי יכול להבין אותך, אבל את בוחרת להאשים קבוצה אתנית שלמה ובכך את מכינסה את עצמך למילכוד שבו את יוצאת גזענית ואין מנוס מכך.

  8. כמובן שהמדוכאים מדכאים זה את זה. ככה זה עובד. גם פאנון כותב שבין השחורים יש שחורים יותר ושחורים פחות.
    אני לא באה ממקום של להאשים אלא של לתקן.

  9. השחורים הם המדכאים בלבדית של השחורים ומונעים את קידומו לא האדם הלבן, זה מה שהתכוונתי ואם את רוצה לשנות תתחילי קודם כול לבקראת מנהיגי האדם השחור ואל תדחפי את האדם הלבן לסיפור.

  10. כמובן אתה צודק. האדם השחור רצה להיות עבד לאדם הלבן, והאדם הלבן נאות לעשות זאת. העבדות, הגזענות, אפליית השחורים הם מעשה בדיה של האדם השחור.
    וגם המזרחים, כמובן בדו, (אם כי הדברים מתועדים על ידי היסטוריונים, ראה 1949 תום שגב) את הדיכוי שלהם כי לא היה להם משהו יותר טוב לעשות.

השארת תגובה