החֵבְרה המכוערת

בשנת 1991 כתבה נעמי וולף את ספרה "מיתוס היופי" בו היא חושפת שהיופי הינו למעשה מכשיר שליטה רב עוצמה שמפעילה התרבות המערבית הקפיטליסטית על נשים על מנת לדכא אותן, לגרום להן להרגיש שזהותן תלויה במראה שלהן ולשמר בכך את הדומיננטיות הגברית בשלמותה.
מיתוס היופי, מציינת וולף, מקנה ערך היררכי לנשים לפי אמת מידה פיזית הנאכפת בידי בעלי עניין (מעצבי אופנה, מפרסמים, חברות מסחריות, יצרניות קוסמטיקה וכו') ומוביל אותן להתחרות לא טבעית זו בזו על משאבים שנוכסו והוגדרו בידי גברים.
 
דוגמא מזעזעת למיתוס היופי ניתן למצוא בפרסומת "הזמיני חברה מכוערת" של בקרדי בריזר מבית היוצר של מקאן-אריקסון.
פרסומת זו מעודדת התייחסות לנשים כאל חפצים, (חפצון), שניתן לעשות בהן שימוש. היא גם מייצרת תפיסה היררכית של נשיות וגבריות. 
בראש הפרמידה המעמדית הסמויה שבונה הפרסומת נמצא הגבר, אחריו ה"יפה" שמנסה למצוא חן ולהתפס כקולית ובתחתית הרשימה הבחורה המוגדרת כ"מכוערת".

התפקיד המיועד לבחורה "מכוערת" לפי הפרסומת הוא לשמש כאביזר אופנה (אקססורי) לבחורה "יפה" כפי שמסביר הכיתוב: "רוצה להיראות מדהים הקיץ? הזמיני עכשיו את האקססורי שיהפוך אותך לבחורה הכי שווה בסביבה: חברה מכוערת".


 

בפרסומת שלל טקסטים מביכים ואטומים כגון הטקסט הבא: "רוצה להשתחרר באמת במסיבת הבריכה הקרובה? נופית היא האקססורי בשבילך! מצוידת בתווי פנים סוסיים, בצליעה מורגשת ובבלוטות זיעה פעילות במיוחד – שיהפכו אותך בשניה למסמר הלוהט בכל מסיבה קיצית."
 
מי שנענה בהתלהבות לפרסומת הם בני הנוער, שהפרסומת מכוונת אליהם, הם גם אלו שיהיו ראשונים להפנים את המסר.
 
כמחאה, פמיניסטיות, פעילים חברתיים, ארגוני נשים וארגונים חברתיים מתכוונים להציף את משרדי חברת מקאן-אריקסון בטלפונים ובפקסים  היום ומחר ה-  11 וה- 12 לאוגוסט בין השעות 10:00-16:00.
 
את המחאה ניתן להעביר לפקס מקאן-אריקסון שמספרו – 037686800
או ניתן לצלצל לטלפון – 037686868.

 
 

17 thoughts on “החֵבְרה המכוערת

  1. אקטיבית בעניין.
    כזה קמפיין אידיוטי לא נראה מזמן.
    לפי הקרדיטים (הגאים מאוד משום מה) בפורום שיווק ופרסום, כתבה אותו בחורה, שזה עצוב מאוד, ומחיפוש קצר עליה בגוגל היא גם די צעירה וחסרת ניסיון, מה שבכלל מביא אותנו לשאלה, האם לא כדאי לשים לב שהקופירייטר ששוכרים הוא מעט יותר מבוגר ומנוסה, ומתייחס לעבודה ברצינות ולא כאל מקום ליצור בו דאחקות מטופשות כאלו.
    קמפיינים מטרתם בראש ובראשונה למכור, לא להיות מאגניבים, ואחרי הקמפיין הזה יהיה קשה לי מאוד להסתכל על בריזר שלא בסלידה.
    אותי כצרכנית הם הפסידו, ואני חושב שגם רבים ורבות אחרות.

  2. עונה שם בחורה שכנראה לא ממש מעורבת בעניין פרסומת זו. לכן אם אתם מתקשרים היו נחמדים לטלפנית ובקשו ממנה בנימוס להעביר את המסר למקבלי ההודעות.

  3. מה לגבי מחאה מרוכזת בנציגות הישראלית של בקרדי בריזר שאישרה את הקמפיין (מי שהם לא יהיו)? מה לגבי מתקפת מיילים לבקרדי בריזר העולמית? צריך רק רשימת מיילים שלהם ונוסח בסיסי של מכתב באנגלית שאפשר לפרסם פה

  4. אמנם אני לא מת על הקמפיין הזה, אבל הוא לא כזה גרוע.
    להסחף ולחשוב שהוא הולך לקעקע את מעמד האישה זו טרחנות.
    זה כולה קמפיין המכוון לבני נוער שלעומתך, לוקח אותו בקלילות.

  5. בדר"כ אני מעריך את דעותיך ונסיונך בתחום אבל הפעם הצדק עם כל המתלוננים נגד הקמפיין
    לא רק המסר המכוער- עזוב מעמד האישה, זה סתם מסר מכוער- וגם רעיון רדוד ללא קשר שעוד לא הבנתי איך הוא מסייע למכירת המוצר

    למתעניינים שם הקופירייטרית הוא שהר לוינשטיין

  6. אני חושבת שבעולם המערבי, היופי הנשי משמש כלי בידי תעשיה שלמה להחלשת בטחונה של האישה.
    ושיופי, במידה רבה זו הבניה חברתית של מה אמור להחשב יפה.

    יש קטע שאני מאוד אוהבת שבו פנחס שדה מספר שהוא שכב בבית חולים ובאה לבקר אותו הילית ישורון שנחשבה מאוד יפה. באותה תקופה היא לא עניינה אותו. כל אחת מהאחיות שטיפלו בו, על הורידים שברגליה, נראתה לו האישה היפה בתבל.

    גם בסרט לנשים אמיתיות יש קימורים
    http://www.notes.co.il/lir/22895.asp יש קטע שמאפשר לצופה להעריך את הגוף הנשי המלא – ולהרגיל את המבט לגיבורה ממוצא היספאני במימדי גוף רגילים.

    קלאריסה פינקולה אסטאס מציינת בצדק שהגוף הנשי יפה ומושלם כפי שהוא, בכל צורה, גובה ומשקל. יש אינטרס חברתי להשכיח זאת. ולחזור ולייצר היררכיה ותחרות שהופכת את האישה לתלויה במבטו של הגבר.

  7. מה שאותי הרבה יותר מדאיג מהקמפיין הדי משעשע הזה אחרי הכל, הוא התפשטות הפמינזם המיליטנטי והצדקני.
    בסדר, היתה נעמי וולף והרעיונות שלה, היו עוד כל מיני פמיניסטיות עם תאוריות פומפוזיות, אז הפנמנו, אנחנו הגברים המאצ'ואים את המסר והנמכנו ציפיות. הפסקנו גם לעזור לכן לסחוב את המוצרים מהמכולת ולפתוח לכן דלתות. חשבנו שתרגעו, אבל לא. אתן פשוט חייבות למצוא חדשות לבקרים איזשהו נושא או קמפיין או אדם שפשוט ירתיח את דמכן על מנת שתוכלו להתנפל עליו בשצף קצף על מנת שתוכלנה לחזק ולשמר את היסודות הרעועים עליהם בנויה כל התאוריה שלכן.

    הקופרייטרית עשתה עבודה מעולה, כל כך טובה, עד שאתן משחקות לידיים לא רק של מקאן אריקסון אלא גם של חברת בקארדי. מרוב התפרעות שכחתן במה אתן נלחמות ואיך. המטרה של פרסום היא ליצור "באזז" רעש, בלאגן, שידברו ויזכירו פעם אחר פעם כמו מנטרה את שם המוצר או השרות את שם המותג, החברה וכו'. וזה בדיוק מה שאתן עושות.

    הבחורה מן הסתם לא התכוונה שתקחו ברצינות את הבדיחה הקלילה הזו עם שמצוץ האמת (כי הרי זה מה שמכאיב הכי הרבה, העובדה שאיפשהו, זה די נכון) אבל אתן הייתן פשוט חייבות לנפנף ב
    Raison d'etre
    שלכן. אז באתן מקללות ויצאתן מברכות. הרי הקמפיין לא יירד, הוא הולך פגז.
    רוצות שוויון? קודם תלמדו לחשוב בעצמכן

  8. משום שמטרתו של קמפיין היא להגדיל מכירות, ולאור העובדה שרוב הצרכניות של בקרדי בריזר הן נשים, הרי שבעקבות הקמפיין בקרדי בריזר הפסידו חלק לא מבוטל מנתח השוק המקורי שלהם.

    אני מחזקת את ידיכם בצאתכם נגד הפרסומת הדוחה הזו. יש גבול.

השארת תגובה