מעם חצי הספר לעם הספר

 

שאפו להוצאת ידיעות אחרונות על ההשלמה הנחוצה של כרכים נוספים בסדרת "עם הספר"

 

מה שהרגיז תחילה ביוזמת "עם הספר" של הוצאת ידיעות אחרונות – פרויקט הפועל להוצאת מהדורות חגיגיות של אוסף יצירות מארון הספרים היהודי והעברי לאור לא היו הספרים שהסדרה כללה;

 

מה רע לרכוש במחיר שווה (כמעט) לכל נפש של 35 ₪ אוצרות של ממש ממורשת ישראל והעם היהודי: התנ"ך, הספרים החיצוניים, סידור תפילה, מחזור לראש השנה, מחזור ליום הכיפורים, הגדה של פסח, שישה סדרי משנה, תלמוד בבלי, תורת הסוד הקדומה, ספר האגדה (ח.נ. ביאליק, י.ח. רבניצקי), מורה נבוכים (רמב"ם), ספר הכוזרי (ריה"ל), ספר הזוהר, שולחן ערוך, ספרות המוסר, אגרות הבעש"ט, ספר התני"א, ליקוטי מוהר"ן, מעשיות ר' נחמן מברסלב, חפץ חיים, חזון אי"ש, הראי"ה קוק, י.ד. סולובייצ'יק, א.י. השל, רש"ר הירש, שלום עליכם, ח.נ. ביאליק, בנימין זאב הרצל, י.ח. ברנר, וש"י עגנון?

 

אלא שמדובר באוסף שהדיר מקרבו שורשי מורשת של למעלה ממחצית האוכלוסיה: נשים יוצרות שלא הופיעו כלל, והוגים ואנשי דת מזרחיים שמיעוטם זעק למרחקים. גם הרכב הועדה גרם להרמת גבה, שכן מבין חברי הועדה המכובדת המחברת בין חילוניים ודתיים ומונה עשרה חברים, נמצאה רק אישה אחת: ד"ר רות קלדרון, ומזרחי (שנוי במחלוקת) אחד: א.ב. יהושע. אף הוגה פמיניסטית. אף מלומד הבקי בחכמת יהודי ארצות האסלאם.

 

מודה ועוזב ירוחם

באופן לא לגמרי מפתיע התברר שקאנון יצירות שנועד לקרב לבבות נראה תחילה גורם להרחבת הפער בשל המרחב הגיאוגרפי, תרבותי ומגדרי שבחר להציג: לא דבורה בארון, לא שושנה שבבו, לא לאה גולדברג, לא זלדה, לא ז'קלין כהנוב ולא רחל. לא שאהין, לא הבן איש חי, לא רשב"ג, לא אור החיים, לא יצחק אלפסי, לא שמואל הנגיד.

 

מתברר כי היו מי שהקשיבו לקולות התרעומת הרמים שהושמעו, בין השאר על ידי מנהל מרכז ממזרח שמש הפועל ברוח יהדות האסלאם, אלי ברקת. כעת יתווספו ארבעה כרכים נוספים לסדרה: שניים העוסקים ביצירה הנשית והיצירה המזרחית בעת החדשה ולצדם שני כרכים העוסקים בהגות החילונית. בהחלט הישג חשוב.

 

7 thoughts on “מעם חצי הספר לעם הספר

  1. כמה דברים נוספים שאפשר לומר, כמו מדוע למשל אין ערבים בועדה. האם ערבים לא יכולים לומר כמה דברים על הזהות היהודית (ראו למשל את השתתפות ח"כ זחאלקה בסרט על "אשכנז").

    דבר נוסף, שמטריד שבסוף נתנו לנו "מזרחי" חדר מיוחד. למה. כי המזרחי הוא האחר ושימרו יחסי אחרות. במקום לשנות את כל האנתולוגיה נתנו רק חדר בתוך הארמון הלבן.

    אבל מי מבקש מהוצאה כמו ידיעות לקבוע קאנון. הדרך למחשבה הרב תרבותית עדיין קשה וארוכה.

  2. עכשיו שושנה שבבו תהיה בקאנון של "עם הספר" ותעמוד בשורה אחת עם עגנון וביאליק. ולהשומע ינעם.
    (אבל ס' יזהר יישאר מחוץ לקנון – יותר מדי גברים אשכנזיים, כבר אמרנו?)

  3. גם שם הנשים והמזרחים בתפקיד שולי.
    גם הערבים של שמואלוף לא מככבים שם.
    עם קצת לחץ – תצליחו להכניס מרוקאים גם לתוך אוסף הספרים של שלום עליכם, ואז יהיה לנו איזה בוסקילוביץ שירקד בשטיייטעל

  4. יש לי הרבה מאוד טענות לביצוע של הרעיון הנפלא הזה. הדרישות שלך ושל מתי שמואלוף אינן חלק מהן חייבת לציין.
    אגב, למה רק ערבים צריכים להביע דעה על הקאנון היהודי? למה לא קתולים, פרוטסטנטים, בודהיסטים ועכו"ם.
    מה זאת האפליה הזאת?

  5. " אם קצת לחץ תצלחיו להוסיף קצת מרוקאים לספריו של שלום עליכם"?!
    אתה יודע משהו מעבר לשלום עלכם? ברנר? ועגנון? יודע בכלל שיש כתיבה יהודית עניפה עשירה ומעניינת בארצות האיסלאם? או שמספיק שנולדת לאמא פולנייה וגזענית בשביל להצדיק את קיומך?
    בושה וחרפה!

השארת תגובה